خودتان را در ظاهر دختری چادری تصور کنید که وارد یک فروشگاه میشود و بلافاصله بعد از شما دختری غیرچادری با آرایشی غلیظ وارد میآید. در همین فاصله اندک، نخست شما سلامی را پرتاب خواهید شد و سپس آن غلیظ حضور را کِشدار سلام میسراید. در عینِ نخست بودنـِ شما، توجّه فروشنده به آن غلیظ، آنتن میگردد و فرمایشات او را با تمام وجود پاسخ میدهد! حالت دیگری را تصور کنید که به عنوان پسری اسپرتپوش وارد فروشگاهی شدهاید و مثل همان حالت قبل بلافاصله فردی کتشلواری وارد خواهد شد و روایات پیشین تکرار میگردد. در این حالت نیز فروشنده با خوشرویی آن فردِ کُتپوش را سر خم میآید! آنچه رُخ داده است را تبعیـض به رنگــِ کلاس ظاهر» استعمال میکنیم، یعنی حالتی که ظاهر افراد موجب شود حقوقی پایمال و ناملایمتیهایی رخ بدهد.
معمولاً این نوع تبعیض با تبعیـض به رنگــِ قُطرِ جیب» ارتباط مستقیمی دارد. در حالتی که وضعیت مالی افراد، نتیجه یک رخداد را موثر میاندازد؛ تبعیضِ نوع قُطرِ جیب» به ساحل کشتی کرده است. غنی یا ناغنی بودنـِ وضعیت مادی یک فرد، در پرستیژِ اجتماعی او و تقابلهای اجتماعی بسیار گران است. برای مثال، پیاده شدن فردی پُرمال از خودروی وارداتیاصل و حضور در فروشگاه را تصور کنید. فرض بگیرید که فروشنده بتواند خودرو وِی را زیارت شود؛ کُلُفت واضح است که فروشنده، آن دیگریِ ناغنی که با پای پیاده به فروشگاه نزدیک میشود را هرگز خم و راست نخواهد شد و بوسه بر جیب آن پُرمال میسازد. تبعیضهای جیبمحور که اساس در میزان درآمد دارد در لایههای مختلف جامعه عمیق است. اگر مجالس پرجمعیت مثل عروسی یا عزا را ذرهبین باشید، خواهید شد که از سلام کردن با این افراد گرفته تا جایگاه نشستن آنها، متفاوت از افراد ناغنی است.
ارتباط میان دو نوعِ اخیر عظیم است. اجباری (به لحاظ قانونی و یا طبیعی) نیست که فروشنده با انواع مختلف مشتریها چگونه رفتار باشد و کدام را بیشتر از دیگری، بیشتر کند بلکه مسئله آن است که به هر صورت تبعیض است. زخم آن است که در موارد وخیمتر که زندگی افراد در معرض است نیز این تبعیضها رواج کند که کرده است. به عنوان مثال، برخی مشاغل و استخدامیها بیجهت یا منطقاً وابسته به ظاهر افراد است. وقتی آگهی تبلیغاتی درج میخواند که خانمی با ظاهری آراسته» را نیاز دارد، چه مفهومی میشتابد؟ برداشت آن است که آن کارفرما تجربه یافته است که پوشش جذاب و کَشَندهی کارمندها در کار آنها بسیار توفیق عمل دارد. یعنی جامعه نسبت به کیکها، خامهای را بیشتر ترجیح دارند و همانا تبعیض، نفوذی گسترده انداخته است.
افراد ,فروشنده ,حالت ,رنگــِ ,تبعیض ,ناغنی ,است که ,شد و ,آن است ,تصور کنید ,به رنگــِ
درباره این سایت